Alles is hier anders... - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Janna Kolen - WaarBenJij.nu Alles is hier anders... - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Janna Kolen - WaarBenJij.nu

Alles is hier anders...

Door: Janna Kolen

Blijf op de hoogte en volg Janna

11 Februari 2014 | Indonesië, Jogjakarta


Gisteren ging de wekker om 06:15 (In Nederland was het toen 00:15). In onze ‘nette’ kleren moesten we naar de openingsceremonie komen. Met nette kleren bedoelen ze hier in ‘Jogja’ een lange broek, een blouse met minimaal korte mouwen, dichte schoenen en los haar. Alles waardoor je nóg harder gaat zweten en niet optimaal bruin kan worden. Schade.

Bij de openingsceremonie werden de verschillende studenten begroet voor het nieuwe semester. Belangrijke mensen hielden een toespraak en ook Jimmy en ik moesten een speech houden in het Engels. Dat ging verder prima, maar ik was wel zenuwachtig. Er waren allemaal belangrijke directeuren en leraren die we nog vaker zouden zien. We moesten dus wel een goede indruk achterlaten. Daarna kregen we een traditionele Indonesische dans te zien. Drie vrouwtjes die zich veelste wit hadden gepoederd en hun vingers en polsen naar mijn mening akelig ver konden buigen zwierden in het rond. Hier wil iedereen juist zo blank mogelijk zijn, terwijl wij juist bruin willen worden!

Vervolgens hebben we een rondleiding gehad over de campus. Het terrein van de universiteit is echt gigantisch! Verdwalen gaan we hier sowieso nog. Voor elke studie hebben ze hier een groot gebouw, terwijl we bij ons op de Fontys een groot gebouw hebben waarin misschien wel 20 verschillende opleidingen zitten. Er is zelfs een ziekenhuis op dit terrein.
Tijdens de rondleiding werden we aan iedereen voorgesteld en toonde iedereen interesse. In een kantoor waar je onder andere je visum kan verlengen legde bijvoorbeeld iedereen zijn werk neer en kwamen ze met ons kroepoek eten. In Nederland zou de helft van het personeel niet eens opkijken en zouden ze verder gaan met hun werk. Hier maken ze echt tijd voor je en wil iedereen je vriend zijn. Soms komen er random mensen naar ons toe, die graag met ons op de foto willen. Iedereen begroet je en zwaait, voel me net een filmster. Goed voor m’n ego dit.

Na de campus-tour kregen we onze eerste les op de Universiteit over de Indonesische cultuur en de geschiedenis. Deze les werd verzorgd door ‘Mas Dede’. In elke les zijn wij de enige 5 leerlingen en kunnen we dus extra goed opletten haha.

Tot nu toe zijn we nog nooit op een ‘gat’ naar de wc gegaan. Maar op de universiteit heb je geen andere keus. Gisteren heb ik dus mijn eerste ‘gat’ ervaring gemaakt en wist ik niet hoe ik dit goed moest aanpakken. Dit hebben we toen maar aan Mas Dede gevraagd tijdens onze eerste les. We kregen met z’n 6e de slappe lach en weten nog steeds amper hoe we dit moeten gaan doen. Zelfs een toilet bezoek is hier dus een groot avontuur.

Na deze les gingen we verhuizen. We wonen nu sinds twee dagen in ons nieuwe appartement en het is hier suuuuuuuuuuper mooi! Ik ben zo ontzettend blij dat we hier zitten! Eigenlijk zou het feest niet doorgaan, omdat ze hier overal meisjes en jongens gescheiden houden en we vonden het niet leuk om Jimmy ergens achter te laten in een of ander krot. Dan maar samen in een krot! Op het punt dat we bij een krot gingen intrekken en we bijna de sleutels in onze handen hadden, werden we gebeld dat ze tóch een uitzondering wilden maken! Jimmy slaapt nu wel naast de bewaking in een kamer en er mag geen meisje in zijn kamer. Andersom geldt dit ook, Jimmy zal dus nooit onze kamers te zien krijgen die we de afgelopen 2 dagen zo mooi hebben ingericht! Mijn badkamer spullen zijn allemaal appeltjes groen en boven mijn bed heb ik foto’s van thuis gehangen! Zo kan ik alle lieve mensen elke dag even zien en zijn ze toch een stukje dichterbij! Voel me hier nu al helemaal thuis en ik denk dat ik het hier goed vol ga houden de komende tijd!

Ook het eten is hier totaal anders! Je hebt hier 2 soorten eten: super zoet, of mega pittig. Zelfs bij je ontbijt krijg je een zakje sambal. Een voordeel is dat je dan wel meteen wakker bent, want hier begint de school al om 7 uur ’s morgens en moeten wij 30 minuten lopen om hier te komen, reken maar uit hoe laat de wekker elke dag gaat! Vanmorgen waren we extra vroeg vertrokken, omdat we niet te laat wilden komen op de eerste dag. Je raadt het natuurlijk al. Verdwaalt en toch te laat. Oepsie!

Je weet hier nooit wat je tegenkomt of hoe iets gaat lopen. Nee is hier niet meteen nee, en als de mensen ja zeggen weet je niet of ze dat ook bedoelen. Vandaar dit motto voor de komende 6 maanden:

“Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat." (Patrick van den Brand).

  • 11 Februari 2014 - 17:37

    Ad Kolen:

    Hoi Jans mooi verhaal, echt smullen. Hou je taai, dat doet Bandy (otto) ook. Ik bverheug me nu al op je komende verslagje.

    Ad/ Anita ........................ Bandy en Ollie

  • 11 Februari 2014 - 17:41

    Trudy:

    Hoi Janna,

    Leuk dat je het zo naar je zin hebt, geniet er maar van.

    Groetjes Trudy

  • 11 Februari 2014 - 17:50

    AD :

    Hoezo naar beneden scrollen, "BLIJF OP DE HOOGTE".
    Op mijn NL- shermpje is dat niet te zien ....................

    Maakt niet uit , ik ga gewoon naar jouw super-site.
    Groetjes aan allen.

    Papa & Mama

  • 11 Februari 2014 - 18:45

    Nicole Van Delft:

    Wat schrijf je toppie ...zat er weer helemaal in...
    Grappig met die wc hahahahhaa.....En vroeg op girl ! En kan me er wat bij voorstellen hoe
    mooi en prachtig het er allemaal is !! Was weer een grappig en interessant verslag!
    Geniet ze !!! Groetjes Nicole en Henk xx

  • 11 Februari 2014 - 19:41

    Hilde Van Esch:

    Heeee Jan!
    Heb net even je eerste twee verhaaltjes gelezen, wat ontzettend leuk! Klinkt allemaal heel bijzonder & nieuw, hoop dat je er een super tijd van gaat maken!

    Kus uit Holland,
    Hilde

  • 11 Februari 2014 - 20:27

    Margriet:

    Hoi Jans,

    Hartstikke leuk allemaal!! Ben benieuwd of je een beetje bruin terug gaat komen met al die bedekte kleding, haha!

    Zal vast allemaal goedkomen.

    Liefs Marge

    Ps. had je nog een voorraad voor 6 maanden van natte doekjes meegenomen om de 'gat' wc's te overleven?? Hahaha

  • 11 Februari 2014 - 20:29

    Ilse:

    haaaiiii Janske, Wat leuk om zo je reis in je verslagen mee te lezen! Ik ben dan ook super trots op je dat je deze stap hebt durven nemen! Onwijs veel mooie momenten gewenst en GENIET!!!
    liefs van je nichtje

  • 11 Februari 2014 - 20:35

    Jolanda Braspenning:

    Hoi Janna,

    Wat leuk om dit te lezen allemaal. Ik zou ook direct wel willen komen. Ga dit super mooie avontuur aan, met volle teugen. Geniet en sla enorm je vleugels uit. Het zal je echt gaan verrijken!
    Gr. Jolanda Braspenning

  • 11 Februari 2014 - 20:50

    Anita Kolen :

    Hoi Janna,
    Toll, das es dir so gutgeht. Es ist doch alles superinteressant.
    Ich bin schon ganz gespannt und komme dich dann gerne
    Besuchen. dein Zimmer ist fertig gestrichen, ob das taupe
    Ist, weiss ich nicht. Miechel hat die Farbe selber gemixt und
    Wir beide fanden die toll.

    Kuesschen Mama

  • 12 Februari 2014 - 09:44

    Fransje Van Dongen:

    Leuk janna, dat jullie een onderkomen naar wens hebben.
    Buiten de lestijden gaan jullie natuurlijk heel veel ontdekken en bezoeken daar.
    Geniet ervan.
    En die poepdozen, och dat went wel, gewoon hurken en met je ellebogen op je knieën leunen en goed mikken.haha.
    Groetjes hans en frans

  • 12 Februari 2014 - 13:51

    Carla Maas.:

    Hoy Janna leuk om te horen dat je het zo goed naar je zin hebt.Heerlijk daar hè, ik verheug me ook zo op mei dat wij daar weer zijn. We gaan zeker genieten het is voor ons al de 7 de keer dus wij weten het wel.Leuk dat we nu alles kunnen lezen hoe het met je gaat.Ik wens je het allerbeste en maak er iets moois van de mensen zijn daar super!!!Heel veel liefs en groetjes van mij Carla xxx

  • 12 Februari 2014 - 15:06

    Sabine :

    Selamat siang!

    Apa kabar? Zo te lezen in je verslag wel! Ik ben zoooooooo jaloers en wil jullie zo graag opzoeken!! Hoop dat het gaat lukken deze zomer hihi.
    Geniet van alles wat je ziet en doet! Las bij Monique dat jullie Ambarrukmo Plaza ook al ontdekt hebben, top plekkie! Haha. Daar hebben wij ook heel wat uurtjes doorgebracht ;)
    Ik kan niet wachten op jullie volgende verslagen!

    xx Sabine

  • 12 Februari 2014 - 15:51

    Groep4BJLHuibeven:

    lieve Janna,
    ik mis je heel erg
    en ik wens je veel succes
    groetjes Melissa

    lieve janna
    hoe gaat het daar
    vind je
    daar leuk
    groetjes david
    oja doei


    hoi Janna hoe gaat het daar is het daar warm is het leuk
    daar in de klas gaat het we hebben je verhaal geleezen groetjes faya doei


    Hoi Hoi,

    Hier groep 4b. We hebben net in spanning je verhaal zitten lezen. Iedereen waas zeer geïnteresseerd en heeft geboeid zitten luisteren. Wat fijn dat je het daar zo leuk hebt...en dat iedereen zo aardig is voor jullie. Hier gaat alles goed. We hebben nu Kevin en Max voor de gymlessen!! dat is wel heel leuk zo twee van die mannen... Jij heel veel plezier daar nog....groetjes Groep 4b en juf Juul

  • 12 Februari 2014 - 18:23

    Carla Maas:

    Janna vergeet niet elke dag een glas cola te drinken is zeer goed voor je darmen geen cola light maar gewone cola. Weet uit ervaring dat het super werkt tegen diarree,de dokter is het ermee eens dus!!!! Succes gr. Carla

  • 13 Februari 2014 - 08:54

    Lia Kolen:

    Wat geweldig daar .
    Fijn om mee te genieten van je stage avontuur
    Die plee valt wel mee als je eraan gewend bent , het gat is niet zo groot dat je bang bent om er in te vallen toch ?
    Kijk uit naar je volgende verslagen
    Liefs Lia

  • 13 Februari 2014 - 21:25

    Helly Wijma:

    Hoi Janna,
    Wat een leuk idee ! Ik moet je verslag nog gaan lezen maar vind het sowieso extra leuk omdat Taeke en ik ook ooit een -heel interessante- rondreis door Java hebben gemaakt...er zullen dus best wel herkenbare dingen bij zijn. Groetjes x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janna

Actief sinds 24 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1517
Totaal aantal bezoekers 13977

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 01 Augustus 2014

Indonesië

Landen bezocht: