Is het sneeuw? Is het bom? Nee, het is vulkaan. - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Janna Kolen - WaarBenJij.nu Is het sneeuw? Is het bom? Nee, het is vulkaan. - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Janna Kolen - WaarBenJij.nu

Is het sneeuw? Is het bom? Nee, het is vulkaan.

Door: Janna Kolen

Blijf op de hoogte en volg Janna

14 Februari 2014 | Indonesië, Jogjakarta


Vandaag zou ons eerste vrije dagje zijn, waarin we de omgeving even goed konden verkennen en onze plannen waren om een zwembad op te zoeken waar we even lekker konden afkoelen. Zoals ik al zei, weet je hier nooit hoe het loopt en kan het zomaar anders gaan.

Om 7:00 ging mijn telefoon: de bewaker belde en zei in z’n gebrekkige Engels dat ik moest komen, hij moest iets vertellen. Snel deed ik iets aan en kort daarna werd er al op mijn deur geklopt. Ik stapte vrolijk mijn deur uit en de bewaker wees dat ik naar buiten moest kijken. ALLES WAS WIT! Het eerste wat ik dacht, en ook hardop schreeuwde was: Snoooooooooow! Ik werd er al helemaal blij van en had er niet over nagedacht dat er met 30 graden weinig sneeuw valt.

De bewaker probeerde met handgebaren duidelijk te maken dat er iets was geëxplodeerd en hij ademde in zijn mauw. Mijn goede humeur verging snel en ik vroeg: bom? De bewaker zei ‘yes’ en ik vroeg het nog maar een keer (nu wel iets paniekeriger), op dat moment kwamen ook Monique, Eef en Jente naar buiten. Toen had de bewaker het woord ‘eruption’ gevonden en maakte met zijn handen het getal 5.

Shit, om 5 uur vannacht is de vulkaan Kelud uitgebarsten. Onze tutor Pita whatsappte ons dat we niet naar buiten moesten gaan als het niet nodig was en dat we dan een mondkapje moesten dragen. Ook van Hedwich kregen we een bericht dat het niet verstandig was als we gingen scooteren, (we hebben niet eens een scooter). Mas Dede heeft mondkapjes voor ons geregeld en er wordt goed voor ons gezorgd. Mijn koelkast staat gelukkig ook vol sinds gisteren, dus we redden ons wel de komende dagen.
Een voordeel is wel dat we voorlopig ‘as-vrij’ zijn van school. “Ieder nadeel heeft zijn voordeel”, zou papa nu zeggen.

Buiten regent het nu as en ik hoor ineens allemaal harde knallen. Ik denk dat hij nu nog een keer uitbarst. Dit kan ik ook weer van m’n bucket list afstrepen: vulkaan uitbarsting meegemaakt, hoppaa!

  • 14 Februari 2014 - 07:06

    Jolanda Braspenning:

    Spannend! Je maakt daar nog eens wat mee wat je hier nooit had gekend!
    Hopelijk kom je zelf niet in gevaar. Nu the way zegt de naam Lotte Oldenhave jou iets? Wellicht zitten jullie daar vlak bij elkaar. Gr. Jolanda

  • 14 Februari 2014 - 12:13

    Leni Trommelen:

    Hallo Janna,
    "Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat" schreef je al in je vorige verslag. Ik hoop dat jullie niet te veel last ondervinden van deze vulkaanuitbarsting en gelukkig heb je nog genoeg eten in je koelkastje.
    Ik heb net de reisverslagen gelezen. Wat een leuke schrijfstijl heb je. Ik kon me helemaal voorstellen hoe het is gegaan. Ik heb je reactie op mijn mailtje net gelezen en zal ook even reageren via mail. Doe je de groeten aan de rest? Fijn dat Jimmy ook een kamer heeft gekregen in jullie appartement.
    Groetjes van Leni Trommelen

  • 14 Februari 2014 - 14:44

    Fransje Van Dongen:

    Nou inderdaad janna, allemaal hartstikke spannend, maar we willen hier natuurlijk wel foto' s. Lukt dat of gaat dat niet in dit blog, misschien dan op faceboek.
    Ik ben heel benieuwd.
    Groetjes en je kapje goed ophouden.
    Hans en Frans

  • 14 Februari 2014 - 18:16

    C Maas:

    Hoy Janna,

    Nou dat is toch ook wat dat je dit nu moet meemaken maar ja ook wel spannend ik hoop dat alles goed gaat.
    Ik zie nu net op het nieuws dat er veel aswolken zijn. Het is wel weer heel byzonder Wij hebben ook de grote gaten gezien van de uitbarsting van de Merpatie toen wij op Java waren was wel indrukwekkend.
    Nou blijf maar lekker binnen met z,n allen is het ook best gezellie.
    Heel veel groetjes en tot schrijfs,
    Carla.

  • 14 Februari 2014 - 20:32

    Familie Van Esch:

    Hoi Janna,
    Wat leuk om te horen,wat jij allemaal mee maakt daar in een week tijd.
    Hopelijk ga je een leuke tijd tegemoet,ondanks die grijze sneeuw.
    Wij volgen je leuke verhalen.
    Heel veel groetjes van ons allen.
    Familie van Esch uit Haaren

  • 15 Februari 2014 - 16:51

    Ad Kolen:

    Hoi Jans,
    Die moslims daar moeten wel héél erg blij zijn met die uitbarsting!! Overal een gratis dikke sluier van stof en as. Hoeven ze hun sluiers/hoofddoekjes (kopvot) niet meer te gebruiken. Nou dat geeft toch ook weer een nieuw perspectief..........
    Sterkte meid !
    Kus Papa.

  • 21 Februari 2014 - 19:02

    Christine.bertram:

    Liebe Janna,
    Ich freue mich, dass es dir so gut gefällt. Basti hat mir auch schon dein Video gezeigt.
    Könnt ihr schon wieder euer Haus verlassen und raus gehen? Oder ist die Luft noch voller Asche? Genieße die Zeit. Ich wünsche dir weiterhin viel Spass und viele gute Erfahrungen auf Java. Herzliche Grüsse von Franki, Bastian und Tini. Küsschen!

  • 25 Februari 2014 - 13:39

    Groep 4b:

    Lieve Janna,

    Vind je het niet leuk dat je nu niet naar school kan? (Océane)
    Wij vinden het jammer dat je niet meer bij ons op school bent (Danielle)
    Ik vind het zielig dat de vulkaan is uitgebarsten (David)
    We misen je. We hopen dat je snel weer terug komt (Nisa)
    Wij vinden het ook heel erg dat de vulkaan is uitgebarsten en dat je niet meer naar school kan (Tim W)
    Wij hebben een rekenwedstrijd gedaan (Terra)
    Wij hebben het hier allemaal heel leuk (Phoebe)
    Ik kan ook uitbarsten (Kishan)
    Het is harstikke leuk op school (Alisha)
    Tijmen gaat van school af (Faya)
    Hoe gaat het verder in Indonesie (Zahra)

    Janna...wij vinden het heel leuk je verslagen te lezen.

    Groetjes Groep 4b

  • 26 Februari 2014 - 20:15

    Suzanne:

    Hoi Janna,

    Heerlijk die verhalen van jou. Ik zit hier hard te lachen, wat schrijf je grappig!
    Ik wens jullie heel veel plezier en mooie ervaringen in Indonesie. Niet teveel sneeuw en dat je toch maar een beetje bruin mag terug komen.
    Ik heb van de VGT een vliegtuigje gevouwen en richting Indonesië gegooid. Hoop dat hij aankomt.

    Groetjes,
    Suzanne

  • 26 Februari 2014 - 20:31

    Rob En Sharonne:

    Heey hallo Janna'

    Hoe gaat het daar in het verre Indonesie?
    We zien dat de vulkaan tot uitbarsten is gekomen is het bij een keer gebleven of is het nog meer voorgekomen?
    Zo te zien heb je daar een mooi appartementje ziet er netjes schoon uit.
    Janna geniet ervan en we hopen dat je er een leuke leerzame tijd beleeft.
    Veel plezier en succes gewenst
    groetjes Rob en Sharonne

  • 28 Februari 2014 - 20:40

    Frans En Toos :

    hallo Janna ,
    wat leuk om zover weg een stage / studie plek te hebben . geniet van alle ervaringen en belevingen .
    Frans vindt jouw nieuwe hond heel mooi , gr.Frans en Toos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janna

Actief sinds 24 Okt. 2013
Verslag gelezen: 674
Totaal aantal bezoekers 13990

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 01 Augustus 2014

Indonesië

Landen bezocht: